måndag 29 oktober 2012

Karva ur en pumpa och gör en lykta till Halloween

Jag har som tradition att göra en pumpalykta till Halloween. Annars är Halloween ingen högtid jag firar, istället tycker jag Allhelgona helgen är viktigare att uppmärksamma genom att besöka en kyrkogård och tända ljus för avlidna anhöriga och vänner, men att lysa upp mörkret här hemma med en pumpalykta tycker jag är kul och den är inte särskilt svår att göra.
 
Skär direkt i pumpan eller rita ut med en penna
hur du vill att lyktan ska se ut.
Skär ut ett lock överst på pumpan och lyft av.
Innanmätet är trådigt och luftigt
så det går ganska enkelt att skära igenom.
Gröp ut innanmätet med en sked.  
Skär ut ögon och mun.
Eller du kanske vill dekorera pumpan på annat sätt,
det behöver ju inte absolut vara ett ansikte,
det kan vara trianglar, fyrkanter, stjärnor.
Låt fantasin flöda!

 
Tänd ljus och placera i pumpan.

 
Planerar du att ha pumpan tänd utomhus den 31 oktober är det bäst att du investerar i en stor påse godis, eftersom pumpan signalerar att det är OK för barnen att ringa på dörren och tigga godis.
Trick or treat.
 
 
Och om du ska ordna med Halloweenfest för barnen, det är nog iallafall de som uppskattar Halloween mest, så kan jag rekommendera boken Barnens bästa fester med många tips och råd för temakalas.
 


1 kommentar: