söndag 2 december 2012

Julstressen smyger sig på

Nu har nedräkningen mot julafton börjat, vilket innebär en hel del stress för många. Det är många aktiviteter som avlöser varandra fram till jul, julfester på arbetsplatser, pyssel och Lucia på skolor, julavslutningar på olika fritidsaktiviteter, glöggpartyn hos vänner och dessutom förberedelser med b la julklappsinköp inför julafton.
Det man kan göra för att förebygga stressen är att hålla sig till nuet. Njut av barnens sång på skolan, istället för att sitta och grubbla på vad du ska köpa till Lisa i julklapp eller hur många köttbullar du ska rulla till julafton. Försök att vara mindful och upplev nuet.
 
För att slippa krav och förväntningar som man inte kan leva upp till är det många som väljer bort det traditionella julfirandet. Det är OK att resa bort och inte fira jul men var beredd på synpunkter på ditt val från dem som vill ha allting som det alltid varit.

Själv ska jag fira julen med att fara omkring hos olika släktingar både dagarna före julafton, på julafton, under juldagen och annandagen, plus att jag ska hinna med att jobba  några timmar på julaftonen och juldagen. Efter jul, när allt lugnat ner sig, hoppas jag ha tid att koppla av och krypa upp i soffan med en kopp te och läsa Jag kommer hem igen till jul, som står överst på min önskelista.

Varje år tänker jag att jag skulle vilja åka iväg till fjällen och fira julen där med skidturer och värmande glögg framför brasan,  men omaket med att förklara sig för alla varför jag inte vill fira jul som vanligt gör att jag drar mig för att genomföra det. Men nästa år kanske...

Ha nu en fortsatt trevlig advent!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar