söndag 17 mars 2013

Smulmuffins, mitt bidrag till Månadens Sötsak

Att laga mat är ett stort intresse för mig, många upplever nog matlagning som stressande och ett nödvändigt ont men jag tycker det oftast är avstressande och får mig att koppla bort annat som upptar mina tankar. När jag startade Studio Livskraft bloggade jag även om mat men efter en tid insåg jag att just matlagningen tog en så stor del av bloggandet så jag bestämde mig för att start en till blogg, en matblogg. Numera driver jag därför två bloggar.
Trots att jag har en matblogg så tänkte jag ändå få in lite bakning i Studio Livskraft. Månadens sötsak på bloggen Söta saker är nämligen muffins den här månaden och det finns ju hur många recept som helst att välja på, så jag bestämde mig för att delta med två av dem. Här på Studio Livskraft bidrar jag med smulmuffins med äpple och i Min Lilla Kokvrå finns ett recept på choklad- och vaniljmuffins med en nöt- och kolatopping.
 

 Smulmuffins med äpple
10 stora
 
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl grahamsmjöl
3 tsk bakpulver
0,25 tsk malen kanel
1 krm malda nejlikor
1,5 dl farinsocker
1,75 dl mjölk
2 ägg, lättvispade
125 g smör,  smält och avsvalnat
2 äpplen, skalade och rivna
 
Smuldeg
1 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 dl havregryn
50 g smör, hackat
 

Gör så här
Förvärm ugnen till 200 grader
Placera ut pappersformar på en plåt,
eller smöra fördjupningarna i en muffinsplåt
Blanda samman de torra ingredienserna i en stor skål
I en annan skål blandar du ägg, mjölk och smält smör
Tillsätt blandningen till de torra ingredienserna och
rör om lätt tills allt precis har blandats,
smeten ska vara ojämn med klumpar
Vänd försiktigt ner äpplena
Fördela smeten jämt i de förberedda formarna
Blanda ingredienserna till smuldegen i en skål
Nyp ihop blandningen till smulor
Strö två teskedar smuldeg över varje muffins
Grädda i ca 25 minuter, tills muffinsen är gyllenbruna
Låt svalna på plåten i 5 minuter
Flytta dem sedan till ett galler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar