fredag 3 maj 2013

Promenad i Norrköpings industrilandskap och längs Åbackarna vid Motala ström

Vilken tur att jag bestämde mig för att ta några dagars semester den här veckan, när vädret nu visar sig från sin allra bästa sida. Idag har jag gjort en liten utflykt/shoppingrunda i/kring Norrköping och jag inser hur sällan man turistar i sin egen stad. Jag startade min utflykt i Industrilandskapet...
... för en promenad längs Åbackarna vid Motala ström.
Det var inte så mycket som blommade men Skillan lyste blått i backarna och på lövträden började knopparna att
skifta i grönt.
 
Jag passerade Örtagården och Femöresbron...
 
... och följde sedan strömmen tillbaks på andra sidan. 

 
Gick förbi Strykjärnet som ligger mitt i strömmen...
 
... och genom Swartzens valv...
 
...och kvarteret Knäppingsborg.
 
Promenaden avslutade jag med ett besök på Myrorna.
 
Tillbaks vid bilen åt jag lite snabbt min lunch som jag hade med i en Frozzypack. En liten lunchlåda med plats för ett par mackor eller något annat man vill hålla kallt. Locket förvarar man i frysen tills det är dax att använda lådan, sedan håller locket låda och innehåll kallt upp till 7 timmar. Smart idé!
 
När jag sedan fortsatte min shoppingrunda tog jag bilen istället för att gå. Jag åkte till en blomsterhandel och köpte på mig lite kryddväxtfröer som jag tänkte så i helgen. Därefter åkte jag vidare till ett shoppingcenter där det blev nya dörrmattor, sandaler och ballerinaskor till sommaren.
 
 
Några resultat från shoppingrundan. En påse med blandat porslin från Myrorna, en gullig (och helt onödig) burk och lite fröer.
 
Väl hemma igen så sitter jag nu på en solig altan och njuter av den sköööna värmen från den strååålande solen.
 
Hoppas det blir en lika fin helg nu!! 

2 kommentarer:

  1. Väldigt mysiga bilder. Värmen kommer nästa vecka och jag hoppas att den stannar.:-) Kram Stina

    SvaraRadera