fredag 6 september 2013

Kundaliniyoga för att bemästra sinnet

Så var höstterminens yoga igång. Lätt stressad sjönk jag ner på ullmattan, mycket mjuk, varm och skön, och tänkte att det här ska bli en skön, avkopplande stund i stillhet och meditation. Eftersom jag aldrig utövat kundaliniyoga tidigare hade jag en bild av att man mest satt still och andades, och visst, det var inga akrobatiska övningar vi gjorde och vi höll oss på mattan hela tiden, men de var i ett ganska högt tempo. Och så var det ju det där med andningen, eldandning, hur sjutton bär man sig åt med den? Gjorda några trevande försök men insåg att om jag fortsätter kommer jag att svimma, så det la jag ner ganska snabbt och gav mig själv i hemläxa att ta reda på syftet med eldandning och hur man gör.
Men hur det nu än var så kände jag mig rejält avslappnad och lätt i kroppen när jag gick där ifrån så nu ser jag fram emot en höst med eldandning, som jag naturligtvis får börja öva på, men framför allt en höst med yogapass som lär mig bemästra mitt sinne.

4 kommentarer:

  1. Yoga är verkligen inte dumt men det är lite knepigt att få till alla olika övningar tycker jag. Det tar ett tag innan man kan släppa hur man gör och bara göra och kunna slappna av. kul att du gillade det :) Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här i början ligger nog det mesta fokuset på att göra rätt och man spänner sig, men vart efter övningarna sitter kan man börja slappna och njuta av lugnet och stillheten. Ledarens kommentar var att vi såg så otroligt allvarliga ut under passet. Tror jag det, så koncentrerad och fokuserad som jag var, men snart så kan nog jag med bjuda på ett leende under eldandningen ;)

      Radera
  2. Låter underbart att gå på yoga. Jag hade planer på det jag med den här terminen men det blev Personlig träning istället, som komplement till mitt ledarskap i jympan. Men efter jul ska jag lägga den tiden på yoga eller meditation.
    Lycka till med eldandningen. Är förmodligen en fantastisk känsla när man kan det.

    Ha en fantastisk helg.
    Kram M

    Tack för fina kommentarer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara du och lycka till du med, med din träning.

      Allt gott!

      Radera