fredag 19 februari 2016

Mitt bästa trädgårdstips

Petri har inte varit allt för flitig här på bloggen, vilket jag heller egentligen inte hade räknat med, men idag när temat är Mitt bästa trädgårdstips på Blooming friday 
tänkte jag att Petri, som ju är den av oss två som kan trädgård, skulle bidra med ett trädgårdstips. Men tiden har inte räckt till, så något trädgårdstips från honom blir det tyvärr inte. Så då återstår det bara för mig att komma med mitt bästa trädgårdstips, och eftersom jag föredrar att njuta av trädgårdsprakten, framför trädgårdsarbetet, och att få skörda och ta till vara det som vårt gröna skafferi erbjuder, så är mitt bästa trädgårdstips...


 Bjud in dina nära och kära till ett kafferep i bersån.
Kanske inte just nu, men när våren och sommaren är här :)
Duka med udda kaffekoppar från loppisar...



och bjud på hembakta kakor. 
Kanske goda Toscamazariner med rabarber...


Toscamazariner med rabarber
ca 20 stycken

Pajdeg
125 g smör
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 ägg
+ 1 ägg för pensling

Fyllning
200 g rabarber, hackade
1 msk potatismjöl
1 msk socker

Toscasmet
100 g smör
100 g mandelspån
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Gör så här
Blanda alla ingredienser till pajdegen och arbeta ihop till en deg, 
använd matberedare eller som jag elvisp med degkrokar
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper
Stansa ut rundlar eller ovaler i samma storlek som formarna
Tryck ut i formarna och ställ dem i kylen en stund
Blanda den hackade rabarbern med potatismjöl och socker
Blanda samman ingredienserna till toscasmeten i en kastrull
Sjud under omrörning tills det tjocknat
Ta fram de degklädda formarna
Vispa upp ett ägg och pensla degen inuti formen,
för att undvika att degen blir blöt av rabarbern
Fyll formarna med rabarber
Toppa med toscasmet
Baka i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 20 minuter, 
tills toscan fått fin färg


eller ljuvligt doftande Lavendelskorpor.



 Lavendelskorpor

50 g sötmandel, grovhackad
50 g mandelmjöl
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk lavendelblommor, torkade
100 g smör
1,5 dl strösocker
1 st ägg
1 st äggvita, till pensling

Gör så här
Rör smör och socker poröst
Blanda mandel, mjöl, bakpulver och lavendelblommor
Arbeta ner mjölblandningen tillsammans med ägget i smöret
Arbeta ihop till en smidig deg
Dela degen i tre delar och rulla dem till 30 centimeters längder
Lägg på plåt med bakplåtspapper
Platta till något och pensla med äggvita
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter,
de är färdiggräddade när de spruckit lite
Sänk ugnsvärmen till 100 grader
När kaklängderna svalnat något skärs de på snedden, 
ca 1,5-2 cm breda
Låt kakorna ligga kvar på plåten med snittytan uppåt
Ställ tillbaka plåten i ugnen
Låt luckan stå lite på glänt,
så varmluft och fukt kan sippra ut
Låt kakorna stå i ugnen ca 1 timme,
tills kakorna blivit torra skorpor


Tror säkert det skulle uppskattas 
att bli inbjuden till bersån på en kaffetår med en kaka till !

Allt gott!

Birgitta


14 kommentarer:

  1. Mitt tips till dig blir att du bjuder mig hem till dig för att få avnjuta allt detta goda samtidigt som trädgården breder ut sig i sitt finaste flor;-)))!
    Goda recept, fina bilder och bra tips av dig :-)!
    Önskar dig en trevlig helg!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen!
      Säg bara till så jag har något bakat när du kommer :)
      Trevlig helg!

      Radera
  2. Det var ett jättebra trädgårdstips! Finns ju inget skönare än trädgårdsfika i gott sällskap, härlig omgivning och massor av prat och skratt.
    Tack för de fina recepten!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det där låter måste nog ta mig i kragen och baka nåt gott i sommar på kolonin. har ju ny ugn nu.
    Ett kanonbra tips var det här tackar för recepten
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ser mysigt ut med kaffe och hembakat i bersån! Tyvärr är inte bakning min grej så det får bli köpekakor.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Ja man ska ha tid att njuta också i sin trädgård och gärna ha lite fest i tillvaron då och då ute i det gröna.
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Det var ett toppen tips! Det blir nog något bakat redan idag ;)
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  7. Ojojoj så gott! Det här inlägget måste jag spara. Tosca+rabarber och lavendelskorpor. Ljuvligt. Den här gången missade jag Blommig fredag. Har varit utan internet ett tag... Märkligt hur van man blivit med att vara uppkopplad. Ha en fin lördag. Kram

    SvaraRadera
  8. mmm, vilka underbara tips! Fika i bersån med goda kakor, kan det bli bättre!?

    Tack för goda recept!

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Toscamazariner lät ju fantastiskt gott. Det kanske det får bli nästa gång jag blir baksugen :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Det låter alldeles underbart gott, och att sitta ute i en vacker trädgård och njuta av allt det goda, kan inte bli bättre.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
  11. Men det var jo et fantastisk trivelig tips, perfekt til rabarbrasesongen... Kopierer oppskriften, jeg :)

    SvaraRadera
  12. Hur trevligt ser inte det där ut?
    Oj, vad sommar och fikasugen jag blev :D

    Bra tips: Mer fika till folket!!

    //Veronica

    SvaraRadera
  13. Underbart tips! Ska genast förmedla receptet till familjens bagare så jag kan bli bjuden.
    Ha en god vecka /Lotta

    SvaraRadera