tisdag 7 maj 2013

Hur kan jag utveckla, fördjupa och bli bättre i min yoga?

Jag funderar lite på hur jag kan utveckla min yoga. Hur jag kan fördjupa mig och bli bättre? Men frågan är om jag måste bli bättre? (Och vad är bättre egentligen…) Det är nog väldigt olika från person till person, vad man vill med sin yoga och varför man egentligen började? Ibland kan det nog vara bra att reflektera lite över sin yoga och vad man egentligen vill. Vill man bli fysisk stark och smidig? Hitta ett sätt att hantera stress? Är man intresserad av den andliga delen? Filosofin? Meditationen? Eller kanske allt på en gång…
Själv började jag yoga för att jag behövde ett redskap för att kunna slappna av, skingra tankar och hitta balans. Egentligen började allt hos en sjukgymnast, där jag tränade basal kroppskännedom för att lindra min kroniska huvudvärk. Efter det sökte jag sedan efter något likvärdigt som fick mig att koppla av. Jag började med att testa yoga på F&S,  vilket sedan ledde till att jag numer yogar en hel del hemma och även går regelbundet på en Hatha-klass.
Jag vet inte om det ligger i människans natur att hela tiden ha ett behov av att bli bättre på det man håller på med, att man aldrig är nöjd utan hela tiden strävar framåt, eller om det är sån jag är som person. För just nu känner jag att jag kan den här Hatha- yogan och den här läraren. Vad kan jag lära mig mer? Vad finns det mer att lära? Massor,naturligtvis, men vad är bra för just mig och vad vill jag med min yoga? Eftersom jag känner ett behov av att hela tiden sträva framåt kanske det är just stillheten jag behöver utforska lite djupare, istället för att hasta vidare. Vad händer om jag håller en asana längre än vanligt? Kortare? Tar ett längre steg eller på ett lite annat sätt. Jag känner nog att jag vill arbeta med att gå djupare in i mig själv, hitta lugnet och stillheten. Livet är ett ständigt brus som jag behöver koppla bort mig från  och istället hitta lugnet och stillheten. Det är en konst att helt koppla bort sig från omgivningen och bara lyssna inåt, men det är det jag framöver ska fokusera och träna på, jag vill helt enkelt bli bättre på att lyssna till mitt inre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar